2018. május 5., szombat

Ferenczy József - Szellemtani Eredmények - Előszó

Vélhetőleg Magyarország első médiumának, Ferenczy Józsefnek,  nincsenek földönkívüli tapasztalatai, de mivel tényleg (tudomásom szerint) az első személy, aki viszont a másvilágról kapott üzeneteket, úgy gondoltam, hogy felteszem az oldalra. A Szellemtani eredmények (1874) fejezetei ezek.


Előszó

Jelige: Minden csodálatosnak látszó létok kifejlik a czélközelben.

Mint semmi írói hajlammal nem bíró, csak is szellemi kötelességet teljesítek ezen kötetnek a nyilvánoságra hozatalával.
 Elvesztve egyetlen 17 éves Aladár fiamat - keserű öreg napjaimnak, azon sokak által gunyolt és mystikusnak látszó szellemtani tapasztalatok, nem csak nevezetes enyhülést okoztak, sőt érzékenységemnek fokozata meghozta azon képességet, a sokak által meg nem fogható, ugynevezett mediumi írói tulajdonságot, miszerint mindezen kötet tartalmát, a megjegyzéseket kivéve, a delejes mámorban ihletszerüen irhattam. - Nem arrogálhatom magamnak az irói képességet, mert mig a harmadik szót leírtam, az elsőt már rendesen nem tudtam - annálfogva az eredetinek irályát meghagyva, mit sem változtattam rajta. Nem is szándékom senkinek önmagamtól tanítást adni, hanem vegye ki a részletekből ki-ki a tanulságot tiszta lelkületével, csak azon kéréssel járulok, hogy ne itéljen addig, mig az alapját fel nem ismeri, de azután csak szivességet, sőt jót eszközöl, ha tiszta argumentumokkal e myscitcumot felfogja fedezni.
 Mindenesetre szükséges e kötetnek kiadatására egy bizonyos köteleséggel járó elszántság e materialis és kapzsi irányában a világnak.
 Hogy pedig veszni nem hagyhatom a bentartalmazott nyert nyilvánításokat - felvilágosítanak azok eléggé, de eclatans volt következő eljárás:
 A "szellemtan vázlata" czim alatti irat, amidőn félében volt - nem voltam az elolvasása után kielégítve, félretettem. Másnap uj manifestumot várva, a következőt nyertem, a melyet mint elsőt felvilágositásul előterjesztem, de mégis azon megjegyzésemmel, hogy az élczező skeptikusoknak feltárom lelkületemet, hogy a miben egy Flammarion, Hofmann, Victor Hugo, Perty, Aksakow, Fennimore Cooper s más kül és még a rejtekben tartózkodó azai, e tan bölcseinek nevével együtt, az élczeknek tárgyává tétetném, a legmagasabb fokán érezném magamat az emberi társulatnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése